تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار

تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار چیست؟ کمک بهیار و کمک پرستار هر دو جزو مشاغل پزشکی هستند و خدمات مفیدی را در این زمینه ارائه می دهند. اما هر کدام از آنها دارای وظایف مخصوص به خود می باشد. کمک پرستار و کمک بهیار از جمله مشاغلی هستند که شاید کمتر به آنها پرداخته شده است ولی لزوم استفاده از این افراد در محیط های بیمارستانی و درمانی بسیار ضروری می باشد. 

اما قبل از شناخت تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار باید بدانیم وظایف شغلی هر کدام به چه صورت است، پس در ابتدا به شرح و معرفی وظایف کمک بهیار و کمک پرستار می پردازیم:

وظایف شغل کمک بهیار 

در راستای شناخت تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار باید گفت که شغل کمک بهیار در ارائه خدمات متفاوت از کمک پرستار می باشد. اگر چه در بعضی موارد به یکدیگر شبیه است ولی در بسیاری جهات با یکدیگر فرق دارد. افرادی که در این شغل مشغول به کار هستند باید دارای تحصیلات حداقل دیپلم بوده و دوره های کمک بهیاری را 2 سال در مراکز درمانی گذرانده باشند تا بتوانند خدمات خود را به شکل مطلوب ارائه دهند. 

حرفه ای ترین دوره آموزش مهارت های پزشکی را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

کمک بهیاران باید دوره های تخصصی و مهم در زمینه پاکسازی وسایل و تجهیزات ر باید داشته باشند، زیرا نظافت  یکی از کار های مهمی است که در این شغل مورد اهمیت است. همچنین این افراد باید رفتار دوستانه و خوبی با بیماران داشته و توانایی آماده کردن آنها را برای رفتن به اتاق عمل و معاینات پزشکی داشته باشند. این موضوع به خوبی وظایف کمک بهیار در موضوع تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار را نشان می دهد.

شرایط کار کمک بهیار 

کمک بهیاران باید دارای ویژگی هایی از جمله علاقه به کار و دلسوزی نسبت به بیمار داشته باشند، تا بتوانند با کیفیت بهتری خدمات خود را ارائه دهند. مسئولیت پذیری و تعهد کاری یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که یک کمک بهیار باید داشته باشد. 

این شغل نیاز به صبر و تحمل بالایی دارد و هر فردی نمی تواند در این شغل دوام بیاورد، بنابراین قبل از هر چیز میزان تحمل خود را در برابر سختی های مربوط به این شغل بسنجید و اگر این توانایی را در خود می بینید وارد این شغل شوید. 

برای شناخت بهتر تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار باید با برخی از وظایف کمک بهیاران آگاهی داشته باشید را در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم:

  • کمک بهیاران باید بتوانند علایم حیاتی بیمار از جمله فشار خون، قند خون و دمای بدن بیمار را اندازه گیری کنند؛ 
  • شناخت داروها و دادن آن در سر وقت به بیماران یکی از وظایف مهم کمک بهیاران می باشد. گاهی دارو ها به صورت خوراکی و گاهی نیز به صورت تزریقی می باشد، بنابراین در هر دو مهارت لازم را باید داشته باشد؛
  • انجام پانسمان نیز کاری تخصصی و مهم است که توسط کمک بهیاران در مراکز درمانی انجام می شود، همچنین انجام سونداژ و شرح حال بیمار و مراقبت های مربوط به آن را برای پزشک شرح می دهد. 

حالا میخواهیم در مورد شغل کمک پرستاری صحبت کنیم که بتوانید به خوبی با تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار آشنا شوید. کمک پرستاری یکی از مهم ترین مشاغل در رشته های دانشگاهی می باشد و خدماتی تخصصی تر و وسیع تر از کمک بهیاری را ارائه می دهد. 

حرفه ای ترین دوره تخليص RNA را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

یکی از اصلی ترین تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار گذراندن دوره های تخصصی در دانشگاه های پزشکی می باشد. شغل پرستاری به دلیل تقاضای فراوانی که دارد بسیار شغل خوبی است و شما در هر کجای دنیا که باشید می توانید با داشتن مدرک و سابقه کار در رشته کمک پرستاری مشغول به کار شوید. 

کمک پرستاران باید توانایی کمک های پزشکی را به بیماران داشته باشند. کمک پرستاران نه تنها در بیمارستانها، بلکه در تمامی مراکز درمانی از جمله آسایشگاه ها، درمانگاه ها و مراکز بهداشت می توانند به خدمت بپردازند. 

کمک پرستاری یکی از شاخه های رشته پرستاری می باشد و افراد با گذراندن دوره 6 تا 1 ساله می توانند توانایی کار کردن در مراکز بهداشتی را کسب کنند. 

مهارت های لازم برای کمک پرستاران 

کمک پرستاران چه خانم باشند و چه آقا باید باید توانایی های لازم برای کار در این حوزه را داشته باشند و تمامی توانایی های آنها مورد سنجش قرار بگیرد، زیرا هرگونه اشتباه می تواند خطراتی برای بیمار به همراه داشته باشد. در اینجا به تعدادی از مهم ترین ویژگی هایی که باید در کمک پرستاران وجود داشته باشد را بیان می کنیم:

  • یکی از وظایف مهم کمک پرستاران کنترل عفونت های بیمارستانی است؛
  • ارتقاء بهداشت روانی و فیزیکی در مراکز درمانی؛
  • اندازه گیری تمامی علائم حیاتی و کنترل آن در بیمارستان.

با دانستن ویژگی ها و وظایف هر کدام از دو گروه کمک بهیار و کمک پرستار می توانید بهتر به تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار پی ببرید. 

در اینجا به طور واضح می خواهیم به تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار بپردازیم:

یکی از وظایف عمده کمک بهیاران کمک به بیمار برای انجام کار های روزانه آنها می باشد. کمک بهیار باید کاملا از زمان دقیق دارو و غذا و اندازه گیری فشار خون بیمار اطلاع داشته باشد. گاهی لازم است بعد از انجام عمل به بیمار کمک کند تا بتواند راه برود و این وظیفه کمک بهیار می باشد. 

حرفه ای ترین دوره تكثيركننده حيوانات آزمايشگاهی را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

کمک پرستاران با انجام کارهای تخصصی تر می توانند روند حال بیماران را تحت نظر داشته باشند. معمولا کمک پرستاران در مراکز بیمارستانی و درمانی به ارائه خدمات می پردازند، در صورتی که کمک بهیاران می توانند در منازل نیز به ارائه خدمات بپردازند. 

کمک بهیاران به نوعی به عنوان دستیار کمک پرستاران می توانند در بعضی امورد از آنها نظرخواهی و مشورت بگیرند. از دیگر وظایف کمک بهیار داشتن مهارت های اخلاقی عاطفی است و این فرق عمده کمک بهیار با کمک پرستار می باشد. 

کمک پرستاران با داشتن مهارت های تخصصی تر می توانند در مراکز درمانی و بیمارستانی مشغول به کار شوند در صورتی که کمک بهیارها در مراکز خانه سالمندان اورژانس ها و غیره نیز به ارائه خدمات میپردازند. 

اهمیت شناخت تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار

در حال حاضر اکثر بیمارستان ها در سراسر کشور نیاز جدی به کمک پرستار دارند و این شغل به دلیل خدمات روانی و عاطفی که به بیماران می دهد در تمام دنیا دارای ارزش و اعتبار بالایی است. 

حرفه ای ترین دوره كارشناس پژوهش در علوم پايه را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

از دیگر تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار در دروس و دوره هایی است که می گذرانند. کمک پرستاران به دلیل حساس بودن شغلشان وظایفی به مراتب تخصصی تر از کمک بهیار دارند و این می تواند فرقی اساسی در این زمینه باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت شغلی کمک بهیار و کمک پرستار می توانید با مجموعه بهفرنیا در تماس باشید.

50% تخفیف ( رزرو کنید)