آشنایی با طراحی پرایمر PCR

طراحی پرایمر PCR چیست؟ علم ژنتیک یکی از علوم مهم و پر استفاده می باشد. درمان بسیاری از بیماری ها و کشف و ساخت بسیاری از داروها و واکسن ها به کمک علم ژنتیک انجام شده است. علم ژنتیک بسیار پیشرفته است و در سال‌های گذشته بسیار به روز و مفید شده است. در ژنتیک اصطلاحات زیادی وجود دارد. هر یک از این اصلاحات در بخش خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از اصطلاحات رایج در علم ژنتیک، پرایمر pcr می باشد. سایت بهفرنیا قصد دارد در ادامه شما را با موضوع “طراحی پرایمر PCR چیست” آشنا سازد. 

حرفه ای ترین دوره کشت سلول را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

منظور از طراحی پرایمر PCR چیست؟ 

قبل از اینکه با مبحث “طراحی پرایمر PCR چیست” آشنا شوید، بهتر است که تعریف کوتاهی از پرایمر، برای شما بیان شود. پرایمر به معنی شروع کننده می باشد.  پرایمر در علم ژنتیک یک توالی از نوکلئیک اسید است که بسیار کوتاه می باشد و به نوعی نقطه شروع سنتز DNA می باشد. 

این پرایمرها در موجودات زنده، مانند انسان ها، همان RNA ها هستند. برای اینکه بتوان یک دی ان ای را تکثیر کرد، در ابتدا باید توسط RNA  یا همان پرایمر، سنتز شود. پرایمر در واقع مجموعه کوچکی از نوکلئوتیدهای DNA می باشد. این پرایمرها دارای  طول معمولاً 18 تا 24 نوکلئوتید هستند و از آن ها می‌‌توان برای بسیاری از فرایندهای تکثیر آزمایشگاهی استفاده کرد. 

موضوع “طراحی پرایمر PCR چیست” یکی از پیچیده ترین کارهای آزمایشگاهی می باشد. برای انجام آن باید نکات مختلفی را در نظر گرفت. دلیل اهمیت این امر این است که DNA  یکی از مهم ترین موارد در هر موجودی می باشد. DNA  باعث تداوم نسل و توالی وراثت می شود. 

حرفه ای ترین دوره كارشناس پژوهش در علوم پايه را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

اگر در تکثیر DNA  خللی ایجاد شود، ممکن است که به وارث آسیب های جبران ناپذیری وارد شود یا ویژگی های وراثتی بطور کامل و درست منتقل نشود. بنابراین رعایت نکات در طراحی پرایمر بسیار مهم است؛ زیرا پرایمرها تعیین کننده محل و نوع تکثیر DNA  هستند.

نکات مهم برای طراحی پرایمر PCR چیست؟

در طراحی پرایمر باید نکات مختلفی را در نظر گرفت. زیرا در صورتی که این طراحی به درستی صورت نگیرد، سنتز DNA ناقص خواهد بود و تکثیر بصورت کامل صورت نمیگیرد. در ادامه نکات مهم برای طراحی پرایمر PCR چیست، برای شما بیان خواهد شد.

طول پرایمر

یکی از نکات مهم در طراحی پرایمرها، توجه به طول آن است. طول مناسب برای طراحی پرایمر pcr حدود ۱۸ تا ۲۲ نوکلئوتید است. این طول با توجه به نوع دی ان ای، متغیر است. برای موجودات پیچیده مانند پستانداران از حداکثر طول پرایمر یعنی ۲۲ نوکلئوتید و برای موجودات ریز مانند باکتری ها از حداقل طول پرایمر یعنی ۱۸ نوکلئوتید استفاده می شود. 

منظور از طراحی پرایمر PCR چیست

دمای ذوب

در طراحی پرایمر pcr باید به دمای ذوب پرایمر نیز توجه کرد تا در زمان مشخص ذوب شده و پیوند بین رشته های DNA را ایجاد کند. دمای ذوب پرایمر، دمایی است که در آن نیمی از مولکول‌های پرایمر، تک رشته‌ای هستند و نیمی دیگر به مولکول DNA متصل شده و دو رشته‌ای شده‌اند. بهترین دما برای طراحی پرایمر pcr بین ۵۲ تا ۵۸ درجه سانتی گراد می باشد. همچنین بهتر است در طراحی دو یا چند پرایمر pcr، اختلاف دمای آن ها حداقل سه درجه سانتی گراد باشد. 

برای شرکت در دوره تکنولوژی زیبایی پوست با کارشناسان ما در تماس باشید.

محتوای پرایمر pcr 

نکته دیگری که در “طراحی پرایمر PCR چیست” حائز اهمیت است، محتوای آن می باشد. در پرایمر GC content مهم است که طول پرایمر از چه محتوا و بازهایی تشکیل شده باشد. بهتر است در پرایمر محتوای GC بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد. همچنین محتوای AT باید بین ۶۰ تا ۴۰ درصد باشد.

نکات مهم در زمینه “طراحی پرایمر PCR چیست” برای شما بیان شد. در این بین نکات دیگری نیز وجود دارد که باید نسبت به رعایت آن ها اقدام کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که برای طراحی پرایمر pcr، حتما از برنامه های تخصصی استفاده نمایید. 

جهت کسب اطلاع از دوره منشی امور پزشکی با کارشناسان آکادمی بهفرنیا در تماس باشید.

اهمیت طراحی پرایمر PCR چیست؟

طراحی اصولی و درست پرایمر pcr  از اهمیت بالایی برخوردار است. سایت بهفرنیا تلاش کرده است تا در این بخش شما را با “طراحی پرایمر pcr چیست” آشنا سازد. اگر قصد آغاز طراحی پرایمر را دارید، می توانید به سایت بهفرنیا مراجعه کرده و اطلاعات کامل و مشاوره های لازم را از طریق متخصصان فعال در این سایت دریافت نمایید و سپس اقدام به ساخت طرح خود کنید.

50% تخفیف ( رزرو کنید)