عوامل بروز آتش سوزی در تابلوهای برق

علل آتش سوزی های الکتریکی مطلبی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. 

آتش سوزی های الکتریکی یک مشکل جدی در محیط های مسکونی، تجاری و صنعتی است. آتش سوزی های الکتریکی می تواند باعث خسارات مالی، جراحت و حتی مرگ شود. به منظور اطمینان از ایمنی آتش سوزی و انجام اقدامات پیشگیرانه، دانستن علت آتش سوزی در تابلو برق بسیار مهم است.

حدود 35 درصد از آتش سوزی ها ناشی از مشکلات الکتریکی است. بنابراین پیروی از دستورالعمل ها و الزامات ایمنی الکتریکی می تواند تاثیر بسزایی بر ایمنی افراد و تجهیزات داشته باشد.حرفه ای ترین دوره تخليص DNA را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

علل آتش سوزی های الکتریکی چیست؟

در این مقاله به بررسی علل آتش سوزی های الکتریکی می پردازیم:

  1. اتصالات شل: شایع ترین علت آتش سوزی پانل، شل شدن تماس است. اتصال شل منجر به افزایش مقاومت در محل اتصال و در نتیجه افزایش گرما و آتش می شود و همین موضوع یکی از علل آتش سوزی های الکتریکی می باشد.
  2. بار نامتعادل: در سیستم سه فاز، اگر بار به طور مساوی بین فازها توزیع نشود، منجر به افزایش دما و در نتیجه افزایش خطر آتش سوزی پانل می شود.حرفه ای ترین دوره آزمایشگر PCR-RT.PCR را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.
  3. مصرف بیش از آمپر مجاز: اضافه بار باعث گرما و آتش سوزی در پنل می شود. البته به منظور ایمنی، رله های ایمنی و غیرفلزی در این مورد در نظر گرفته می شود اما این موضوع نیز یکی دیگر از علل آتش سوزی های الکتریکی می باشد.
  4. استفاده از کابل مسی برای کابل آلومینیومی و بالعکس: زمانی که نوع سیم و نقطه اتصال متفاوت است گرما آزاد می شود و برای جلوگیری از خوردگی و اتصال کوتاه از کابل غیر فلزی استفاده می شود.حرفه ای ترین دوره پرستار سالمند را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.
  5. از ماشین لباسشویی یا آفتاب گیر استفاده نکنید: واشر فنری نوعی ماشین لباسشویی با عملکرد فنری است. با بسته شدن پیچ، قسمت پایین فشرده شده و از شل شدن پیچ و مهره در اثر لرزش جلوگیری می کند و سطح اتصال تمام شده و از خوردگی نقطه اتصال جلوگیری می کند.
  6. قرار دادن دو یا چند کابل روی هم: در برخی موارد به دلیل تعدد خروجی ها مشاهده می شود که کاربر از دو یا چند کابل روی هم برای انشعاب از باس استفاده می کند که باعث کاهش سطح تماس و افزایش حرارت شده و یکی ازعلل آتش سوزی های الکتریکی می باشد.
  7. قرار دادن مهره یا واشر بین کابل و شین بار: مطمئن شوید که کابل در تماس مستقیم با باس بار باشد و استفاده از واشر باعث کاهش سطح تماس و افزایش مقاومت و افزایش دمای نقطه تماس می شود.
  8. عدم تعادل بین بار و سطح مقطع هادی ها: اگر سطح مقطع هادی کمتر از بار اعمال شده باشد باعث گرم شدن بیش از حد و در نهایت آتش سوزی می شود.
  9. نفوذ حشرات و کثیفی به داخل برد مدار: یکی از دلایل کوتاه بودن برد مدار این است که آفاتی مانند موش، مار و پرندگان را وارد برد می کند و برای جلوگیری از ورود حیوانات، برد باید آب بندی شود. برای شرکت در دوره تکنولوژی زیبایی پوست با کارشناسان ما در تماس باشید.
  10. حذف کناره های درب پانل و کمبود آن: از دیگر علل آتش سوزی های الکتریکی این است که در صورت نبود هوا در پنل، هوای گرم پنل به خوبی به محیط بیرون منتقل نمی شود در نتیجه دمای پنل بالا رفته و باعث گرم شدن بیش از حد می شود. 

علل آتش سوزی در سیم ها و کابل های برق

سیم ها و کابل ها از علل آتش سوزی های الکتریکی می باشند به برخی از علل آتش سوزی های الکتریکی در زیر اشاره می شود:

نگهداری ضعیف

تعمیر و نگهداری ضعیف شبکه برق یکی از علل آتش سوزی های الکتریکی است. تعمیر و نگهداری منظم تابلوهای برق خطر آتش سوزی را کاهش می دهد. تعمیر و نگهداری شامل حذف گرد و غبار، بازرسی و تعویض کلیدهای مدار معیوب است. پیچاندن کابل باعث ایجاد مقاومت الکتریکی در کابل می شود که گرما تولید می کند و می تواند باعث آتش سوزی الکتریکی شود.

مبلمان و لوازم قدیمی

وسایل قدیمی علت بسیاری از آتش سوزی های الکتریکی هستند. 19 درصد از آتش‌سوزی‌های ساختمان‌های غیرمسکونی و 13 درصد از آتش‌سوزی‌های ساختمان‌های مسکونی ناشی از خرابی دستگاه‌ها، دستگاه‌ها یا سیستم‌های الکتریکی است.

عدم رعایت مقررات ایمنی

یکی دیگر از دلایل علل آتش سوزی های الکتریکی مانند آتش سوزی سیم و کابل، رعایت نکردن مقررات ایمنی است. سیم کشی قدیمی منعکس کننده شرایط فعلی نیست، اما در خانه های قدیمی و فضاهای تجاری رایج است.

 سیم کشی با سیم خالی به راحتی می تواند باعث ایجاد قوس و آتش سوزی شود، به خصوص اگر سیم با مدار تقویت کننده سازگار نباشد. هرچه آمپر مدار بیشتر باشد، سیم ها باید بزرگتر باشند تا از گرمای بیش از حدی که می تواند باعث ذوب شدن سیم ها و ایجاد آتش سوزی شود، جلوگیری شود.

تابلو برق و قطع کننده مدار

قطع کننده مدار با قطع خودکار منبع تغذیه از مدار در برابر آسیب محافظت می کند. قطع کننده های مدار به دلیل اضافه بار مدار، اضافه ولتاژ و اتصال کوتاه از کار می افتند. اگر قطع کننده مدار از کار بیفتد، ممکن است به تجهیزات یا تجهیزات موجود در مدار آسیب برساند یا یکی علل آتش سوزی های الکتریکی  باشد.به منظور آشنایی با دوره hse مبتدی و پیشرفته با ما در ارتباط باشید.

لطفا توجه داشته باشید که در صورت بروز حریق در تابلو برق، با آب نمی توان آن را خاموش کرد. تلاش برای خاموش کردن آتش با آب فقط وضعیت را بدتر می کند و شما و دیگران را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. آب جریان الکتریسیته را هدایت می کند و ریختن آب روی منبع برق یا نزدیک آن می تواند باعث برق گرفتگی شود.

دو راه برای خاموش کردن آتش در تابلوهای برق وجود دارد: کپسول آتش نشانی دستی یا سیستم اطفای حریق خودکار.علاقه مندان به دوره آتش نشانی می توانید با کارشناسان ما در آموزشگاه بهفرنیا در تماس باشید.

برای جلوگیری از خطرات آتش سوزی در سیم های کابل برق می توانید از کابل های نسوز استفاده کنید.

در اینجا به مزیت های این کابل ها می پردازیم:

  • ایمنی آتش نشانی برای ایجاد مقاومت در برابر گسترش آتش
  • کاهش آسیب آتش سوزی
  • زمان کافی برای فرار
  • حفظ عملکرد الکتریکی در دمای بالا
  • جلوگیری از دود های سمی و ایجاد فضایی با هوای پاک تر
  • رعایت قوانین و مقررات در هنگام استفاده از سیم ها و کابل های مجاز و مقاوم در برابر آتش سوزی
  • حفاظت از زیر ساخت های حیاتی مانند بیمارستان ها و تاسیسات صنعتی و غیره…
  • از گسترش آتش سوزی تا حد زیادی جلوگیری می کند. بنابراین کنترل آتش آسانتر خواهد بود. 
  • طول عمر و مقاومت بالای کابل های نسوز
50% تخفیف ( رزرو کنید)