مراحل انجام تست DNA چیست؟

تست DNA یا آزمایش ژنتیک یکی از آزمایش های بسیار مهم و کاربردی در علم پزشکی به شمار می رود. با استفاده از مراحل انجام تست DNA می توان به بسیاری از حقایق نهفته پی برد. این تست را می توان با استفاده از روش های مختلف انجام داد. در مراحل انجام تست DNA یک سری کد های ژنتیکی که روی سلول های فرد قرار دارد مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد. حرفه ای ترین دوره کمک بهیار را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

این آزمایش را تمامی سلول های بدن شما وجود دارد و از راه های مختلفی و نمونه برداری از بافت های مختلف بدن شما می تواند به نوع دی ان ای شما پی برد. جالب است بدانید DNA هر انسانی با دیگری متفاوت است. در اولین مرحله از تست DNA از سلول های جدا شده شده و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. با استفاده از مراحل انجام تست DNA می توان نسبت ها فامیلی بین افراد را مشخص کرد. بدن انسان از میلیون های سلول تشکیل شده است و تمامی سلول های به جز گلبول های قرمز دارای هسته می باشند. تمامی اطلاعات ژنتیکی هر فرد داخل این هسته وجود دارد. 

روش های نمونه گیری در مراحل انجام تست DNA

در حال حاضر روش های زیادی برای مراحل انجام تست DNA وجود دارد. یکی از این روش های اثر انگشت است این نوع از تست نوین ترین و پیشرفته ترین نوع آزمایش DNA محسوب می شود. در این آزمایش مولکول DNA به طور مستقیم مورد آزمایش قرار می گیرد. بسیاری از بیماری های ژنتیکی مانند تست های بیوشیمیایی و بررسی برخی آنزیم های در بدن و همچنین بعضی پروتئین ها این ژن ها وجود دارند. هر آنچه شما را تشکیل داده در مولکول DNA پنهان است.

مراحل انجام تست DNA به چه صورت است؟

در اولین قدم مراحل انجام تست DNA نمونه ای از سلول های بدن شما را برداشته البته به جز گلبول های قرمز و به آزمایشگاه می برند. در آزمایشگاه پزشک مخصوص تمامی کد های لازمه را از سلول شما جئا سازی میکند. هر یک از کد هایی که بر روی سلول شما قرار دارد مختص به شماست و با مطابقت آن با یکی از افراد خانواده تان می توانید به نسبت های فامیلی پی ببرید. علم ژنتیک علم بسیار وسیعی است و در آن به ویژگی های منحصر به فردی پی برده می شود. 

مدت زمان لازم برای گرفتن نتیجه آزمایش DNA به گونه ای است که میتوان گفت کوتاه ترین زمانی که بعد از نمونه برداری می توان در نظر گرفت 36 ساعت می باشد. حرفه ای ترین دوره آزمايشگر ارشد مهندسی ژنتيک را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

نمونه های قابل استفاده برای مراحل انجام تست DNA

برای مراحل انجام تست DNA از موارد زیادی می توان استفاده کرد، مانند بزاق دهان، موی سر، آدامس جویده شده و غیره… حتی از لیوانی که شما از آن آب خورده اید نیز می توان DNA گرفت. 

آزمایش DNA کاربردهای فراوانی دارد و از این آزمایش برای دستیابی به بسیاری از پاسخ ها استفاده می کنند. یکی از مهم ترین کاربردهای تست DNA استفاده از آن در تعیین هویت می باشد. مثلا برای پیدا کردن مدرک جرم و از این قبیل… علم ژنتیک بسیار ادقیقی است و میتوان گفت تقریبا خطایی در آن وجود ندارد. 

استفاده از آزمایش DNA برای یافتن روابط نسبی 

یکی از مواردی  که در آن از علم ژنتیک به وفور استفاده می شود در یافتن روابط فامیلی و نسبی می باشد. اگر شخصی بخواهد بداند که آیا پدر مادر او واقعی هستن و با او نسبت دارند با یک آزمایش ساده ژنتیک می تواند به راحتی به پاسخ سوالش دست یابد. نه تنها رابطه پدر و مادر فرزندی را اثبات می کند بلکه رابطه عمو، عمه ، خاله و غیره را نیز به شما نشان می دهد. حرفه ای ترین دوره آزمایشگر PCR-RT.PCR را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

جالب است بدانید از آزمایش های ژنتیک برای کمک به مطالعات باستان شناسی نیز استفاده می شود. دانشمندان برای مطالعه رفتار و فرهنگ مردم یک کشور می توانند از این تست استفاده کنند. 

اما یکی از بهترین و اساسی ترین خدماتی که علم ژنتیک به انسان ها کرده است در تشخیص اختلالات ژنتیکی می باشد. با استفاده از این تست می تواند تا حد بسیار زیادی به سالم بودن کودک به دنیا نیامده و یا بیمار بودن آن پی ببریم. توصیه می شود خانم هایی که سن آنها بیشتر از 4 سال و آقایان بعد از 50 سال مورد این آزمایش قرار بگیرند تا از تولد فرزندی سالم مطمئن شوند. 

با استفاده از مراحل انجام تست DNA می تواند وجود برخی بیماری های بارز در خانواده را تشخیص داد و از وقوع آن تا حدی جلوگیری کرد. مثلا اگر در فامیل خود شخصی وجود دارد که دارای بیماری پارکینسون است شما می توانید از پزشک خود بخواهید این ژن را رد سول های های شما بررسی کن تا متوجه شوید آیا شما نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوید یا نه. 

در تست DNA می توان اختلال ژنتیکی سندروم دان را تشخیص داد. در این ناهنجاری ژن ها به طور ناگهانی دچار جهش شده و این اختلال را به وجود می آورد. حرفه ای ترین دوره آموزش مهارت های پزشکی را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

انگشت نگاری ژنتیکی در مراحل انجام تست DNA

در انگشت نگاری نیز مانند تست DNA کاملا مختص به خود فرد است و امکان ندارد فردی در دنیا باشد که اثر انگشتش با شما یکی باشد. بنابراین DNA شما نیز مختص به شماست و نه کس دیگری. 

مراحل انجام تست DNA یکی از رازهای هر فردی به شمار می رود و آزمایشگاه مربوط اجاره ندارد جواب تست شما را به کس دیگری غیر خود شما بدهد. در صورت مشاهده مواردی که تخلفی در آن صورت بگیرد شما می توانید به مقامات قضایی شکایت کنید. 

در پایان به یک جمع بندی از مراحل انجام تست DNA می پردازیم:

ابتدا از فرد نمونه آزمایش گرفته می شود حال این نمونه می تواند موی بدن ، خون، بزاق دهان و هر چیزی دیگری که مربوط به بدن فرد باشد قبلیت آزمایش DNA را دارد. 

در این مرحله نمونه گرفته شده از فرد به آزمایشگاه برده شده و توسط پزشک مخصوص آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. در آزمایشگاه سلول های از یک دیگر شکافته شده د این مرحله با افزودن آنزیمی به نمونه می توان آزمایش  DNA را انجام داد. حرفه ای ترین دوره كاربری دستگاه PCR Time Real را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

در مرحله بعد DNA فرد را جدا می کنند. نمونه های DNA را برای آزمایش کپی می کنند و در مرحله آخر DNA را را مورد آزمایش قرار می دهند و نشانگر های ژنتیکی آن را جدا می سازند. و به دنبال نشانگر ژنتیکی می گردند که رابطه ژنتیکی را نشان دهد. با مطابقت نشانگر ها با دیگر نمونه های گرفته شده از نهفته آشکار می رود.

50% تخفیف ( رزرو کنید)