آشنایی با پنومونی در سالمندان

پنومونی یکی از رایج ترین بیماری های عفونی است که در حال حاضر جان بسیاری از افراد از جمله سالمندان را تهدید می کند. علت این بیماری دقیقا مشخص نیست و اغلب در مقابل آنتی بیوتیک ها از خود مقاومت نشان می دهد. 

متاسفانه بیماری عفونی پنومونی در سالمندان رو به گسترش است و هر ساله جان بسیاری از افراد سالمند را می گیرد. دلایل زیادی وجود دارد تا افراد سالمند در معرض این بیماری قرار بگیرند مانند اختلالات جریان خون، تغییر در ایمنی سلولی و غیره…

یکی از مهم ترین عواملی که نشانگر بیماری پنومونی است تب می باشد. بنابراین در صورت مشاهده تب در سالمندان سریعا آنها را نزد پزشک برده و شرح حال دقیق او را در اختیار پزشک قرار دهید. جهت کسب اطلاع از دوره منشی امور پزشکی با کارشناسان آکادمی بهفرنیا در تماس باشید.

پنومونی چیست؟

در این بیماری بافت های ریه دچار التهاب می شود، این حالت ممکن است در اثر باکتری ها و مایکوباکتری، قارچ ها و انگل ها باشد. این عوامل همه می توانند کیسه های میکروسکوپی هوا که به آلوئول‌ها موسوم هستند را تحت تاثیر قرار دهد. در این بیماری کیسه های هوایی به شدت متورم شده و درون آنها پر از آب می شود.

 در اینجاست که مشکل و ناراحتی خود را بروز داده و دیگر هوا به داخل ریه نرسیده و در نتیجه نفس کشیدن برای بیمار سخت می شود. برای شرکت در دوره تکنولوژی زیبایی پوست با کارشناسان ما در تماس باشید.

سوالی که مطرح می شود این است که چرا پنومونی در سالمندان بیشتر از افراد جوان رخ می دهد. گفتیم بیماری پنومونی به دلیل ورود ویروس و باکتری به ریه ایجاد می شود اما سالمندان را بیشتر درگیر خود می کند و مهم ترین دلیلش این است که سالمندان دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و این ویروس و باکتری بر روی آنها بیشترین تاثیر را میگذارد در نتیجه پنومونی در سالمندان شایع تر است.

بیماری پنومونی در سالمندان به سه دسته تقسیم می شوند:

پنومونی باکتریایی و ویروسی

یکی از راه هایی که سبب ورود باکتری و ویروس در ریه سالمندان می شود تعاملات روزمره می باشد. این ویروس ها از طریق نفس کشیدن در فضای آلوده به سرعت وارد بدن این افراد می شود، حال اگر دارای سیستم ایمنی قوی باشد این ویروس ها نمی توانند تاثیر چندانی بر روی ریه بگذارند ولی اگر سیستم ایمنی ضعیف باشد به سرعت می تواند موجب پنومونی در سالمندان و تشدید علائم در فرد شود. 

پنومونی بیمارستانی 

معمولا بیمارستان ها دارای محیطی آلوده هستند و افراد سالمند به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف زودتر از افراد جوان به بیماری های عفونی مانند پنومونی دچار می شوند. این باکتری های عفونی که در بیمارستان به بیمار منتقل شده است ممکن است به آنتی بیوتیک ها پاسخ ندهد و در نتیجه رشد بیماری تسریع شود.

 در این مواقع شما می توانید از پرستار سالمند برای نگهداری و مراقبت از بیماری سالمند استفاده کنید تا کمتر در معرض عفونت ها قرار بگیرد. حرفه ای ترین دوره تکنسین داروخانه را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

پنومونی آسپیراسیون

ورود هر چیزی به داخل ریه می تواند منجر به بیماری پنومونی شود. هر چیزی از جمله استنشاق بو های مختلف، استفراغ و غیره عامل بروز این بیماری می گردد. البته تحقیقات نشان داده اند که برخی بیماری ها مانند پارکینسون، سکته مغزی و غیره نیز در بروز این بیماری سهیم هستند. حرفه ای ترین دوره کمک بهیار را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

حال اگر سالمند شما مدام خواب است و یا در حالت بیهوشی به سر می برد به دلیل ریفلاکس معده و احتمال ورود باکتری ها به داخل ریه و بیماری پنومونی در سالمندان بیشتر در کمین می باشد. با این اوصاف چگونه باید بیماری پنومونی در سالمندان را تشخیص دهیم. این سوالی است که برای همه شما گاها پیش می آید. 

علائم و تشخیص بیماری پنومونی

از شایعترین علائم بیماری پنومونی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب و لرز ناگهانی
  • تنگی نفس
  • خلط چرکی
  • سردرد و درد قفسه سینه

اینها از جمله علائمی هستند که شما با مشاهده آنها می توانید بیمار سالمند خود را نزد پزشک متخصص ببرید. اما باید این نکته را به خاطر داشت که همیشه پنومونی خود را با این علائم نشان نمی دهد و گاهی امکان دارد بدون علائم به سراغ سالمندان برود. اما اگر سالمند شما دارای پرستار است به راحتی با کوچکترین علائم می تواند به این بیماری خطرناک و کشنده پی ببرد. 

چه عواملی سبب ایجاد و بروز بیماری پنومونی در سالمندان می شود؟ و آیا می توان از بعضی از این عوامل پیشگیری کرد؟

اینها سوالاتی است که باید به پاسخ آنها بپردازیم.

عواملی که سبب بروز پنومونی در سالمندان می شود به شرح زیر می باشد:

  1. سالمندانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند. 
  2. بی تحرکی و تنفس های سطحی
  3. تضعیف رفلکس سرفه
  4. خوابیدن به پشت 
  5. استفاده از آنتی بیوتیک ها
  6. مسمومیت با بعضی مواد الکلی
  7. بعضی مواد مانند خلط در راه های تنفسی ایجاد شده و موجب عدم تنفس مطلوب می گردد. 

حال باید برای پیشگیری چه کاری انجام دهیم در اینجا به چند مورد از راه های پیشگیری از پنومونی در سالمندان اشاره می کنیم:

  • پیشنهاد میکنیم بهترین کار ممکن که همان زدن واکسن است را انجام دهید. یکی از عوامل مهم برای این بیماری آنفولانزای فصلی می باشد. بنابراین با زدن واکسن آنفولانزا می تواند تا حد زیادی از این بیماری مهلک جلوگیری کرد. سالمندان بالای 65 سال و کودکان زیر 5 سال باید سالی یکبار این واکسن را تزریق کنند. 
  • نظافت یکی از راه های خوب برای پیشگیری از هر گونه بیماری از جمله بیماری های عفونی مانند پنومونی می باشد. شستن دست ها یکی از آسانترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی و بسیاری از بیماری هاست. 
  • مصرف سیگار برای سالمندان می تواند بسیار خطر ساز تر باشد. زیرا ریه آنها را بیشتر برای ابتلا به بیماری های عفونی آماده می کند. بیمارانی که سالمند بوده و سیگار نیز مصرف می کنند توصیه میشود سالانه واکسن پنومونی را دریافت کنند.

 بیماری پنومونی با روش های مختلفی تشخیص داده می شود گاهی با دادن یک آزمایش خون و گاهی نیز با یک اسکن ساده می توان پی برد که آیا شخص مبتلا به پنومونی هست یا نه. در صورت مشاهده وجود پنومونی در سالمندان داروهایی برای او تجویز می گردد که باید سر وقت مصرف شود تا تاثیر خود را بگذارد.

 در اکثر موارد بیمار سالمند نیازی به بستری شدن دربیمارستان ندارد ولی در بعضی اوقات با نظر پزشک سالمند بیمار باید در بیمارستان بستری شود تا مراقبت های ویژه برای او انجام پذیرد.  حرفه ای ترین دوره پرستار سالمند را می توانید در آموزشگاه بهفرنیا با دریافت مدرک معتبر بگذرانید.

50% تخفیف ( رزرو کنید)